A love story in the making: Atelier de l’Armée

A love story in the making: Atelier de l’Armée

STYLE | door Yoeri Jonker

Mode heeft altijd iets nostalgisch gehad. Of een jassenmerk als Blouson Noir nou terugblikt naar de jaren 50, of een merk als Levi’s een heel sub label heeft gecreëerd ter ere van hun historierijke archief: oud heeft gewoon iets romantisch. Deze romantiek is een belangrijk deel van wat zowel de producten als het achtergrondverhaal van Atelier de l’Armée zo uniek maakt. Oprichters en ontwerpers Joost Doeswijk & Elza Wandler zijn namelijk niet alleen getrouwd met hun werk, maar ook met elkaar.

De designers hebben elkaar ontmoet in Amsterdam tijdens uitgaan, beide gestudeerd aan het AMFI waarna ze ervaring opgedaan hebben bij merken als Levi’s XX, G-Star en Scotch & Soda. Met al deze kennis en passie voor dead stock materialen en kwaliteit kon het niet anders dat ze uiteindelijk iets voor hunzelf zouden beginnen. En zo werd in 2011 hun liefdeskind Atelier de l’Armée geboren. Nu, zes jaar later, spraken we hen voor de lancering van hun kersverse herfst / winter ’17 collectie.

Atelier de l’Armée staat natuurlijk bekend om het gebruik van vintage dead stock materialen. Hoe zien we dat weer terugkomen in de nieuwe Collectors & Series Collection?De laatste seizoenen hebben we steeds minder tijd om producten te creëren voor onze Collectors Collection. Onze focus gaat volledig uit naar onze Series Collection, waar we ook gebruik maken van dead stock materialen. Een mooi voorbeeld daarvan is de authentieke Zweedse M90 legercamouflage van Cordura nylon.

Halen jullie dan voornamelijk inspiratie uit vintage?
Een groot deel van onze inspiratie komt van het vooruit kijken naar streetstyle, catwalk collecties en trends, maar we blikken ook terug. Daar spelen vintage items een grote rol. Verder is er altijd veel inspiratie te halen uit functionaliteitsproducten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan legerkleding.

Voor Atelier de l’Armée hebben jullie bij merken als Levi’s XX, G-Star en Scotch & Soda gewerkt. Wat hebben jullie van deze ervaringen geleerd?
Elza: Heel veel! Bij Levi’s XX heb ik bijvoorbeeld geleerd dat het belangrijk is om de juiste mensen om je heen te verzamelen. Mensen met dezelfde state of mind, zonder competitiegevoel en die juist samen willen werken aan een gemeenschappelijk doel. Zo motiveer en stimuleer je elkaar juist.

Joost: Ik heb 10 jaar aan productie-ervaring, daar heb ik zoveel van geleerd. Ik begrijp daardoor hoe je moet communiceren met fabrikanten, maar ook waar de valkuilen zitten. Tevens heb ik veel geleerd over materialen en hoe je een collectie op moet bouwen.

Van idee tot product: wat is nou eigenlijk het leukste aan een eigen merk hebben?
Ons hoogtepunt is altijd aan het begin van het seizoen, wanneer we samen met onze nieuwe collectie langs de beurzen gaan en voor het eerst met de nieuwe designs naar buiten treden. Dit is ook het enige moment dat we waardering krijgen voor wat we doen en maken. Tevens blijft het ontzettend leuk en bijzonder om mensen met onze product te zien lopen. Dat geeft een kick en enorm gevoel van trots.

Terugkomend op deze nieuwe collecties: bepaalde essentials waar jullie in het bijzonder trots op zijn?
Elza: Mijn absolute favoriet is natuurlijk onze Ella bag. Die is helemaal door en voor mijzelf gemaakt, dus dat is wel mijn ideale tas. Voor FW17 hebben we hem in een nieuwe, prachtige kleur neergezet. Ik kan er nog weinig over zeggen, behalve dat hij er geweldig uitziet.

Joost: Zodra het verkoopseizoen geëindigd is grijp ik meteen naar onze nieuwe Flight Pack. Niet alleen omdat ik het de mooiste tas uit onze collectie vind, maar ook om hem te testen. Zo kan ik zien hoe we deze kunnen verbeteren en optimaliseren.

Zijn er naast Atelier de l’Armée merken waar jullie blij van worden?
Elza: Het kleur en materiaal gebruik van Dries van Noten is altijd enorm inspirerend.

Joost: Lemaire voor mannen! De materialen, de silhouetten, details en constructies: echt prachtig! Al kan ik ook echt genieten van het Japanse Kapital.

Tijdens jullie laatst samenwerking met Triodos Bank hadden jullie het vaak over het eerlijke product. Wat betekent dat voor jullie eigenlijk?
Voor ons bestaat een eerlijk product uit meerdere facetten. Een eerlijk product begint bij eerlijke grondstoffen: we gebruiken hoofdzakelijk vegetable tanned leer, het enige leer dat volledig biologisch afbreekbaar is. Hier ligt ook de link met Triodos Bank, een partij waarmee we uitzoeken of we leer kunnen krijgen van Biologisch gehouden runderen. Dit is echter een enorm lang en moeilijk traject.

Ten tweede komen 95% van onze materialen uit Europe en vindt onze productie hier ook plaats, enkel bij fabrieken waar wij persoonlijk zijn geweest. We weten wie onze producten maken en onder welke omstandigheden deze gemaakt worden. De rest maken wij in onze eigen atelier in Amsterdam.

Tot slot willen we producten uitbrengen die jarenlang meegaan. Daarom bieden wij ook gratis reparaties en kunnen we het ons niet permitteren concessies te maken op kwaliteit.

Het materiaal dat wij gebruiken moet sterk, waterafstotend, beschermend en eerlijk zijn, maar ook een moderne en bijzondere uitstraling hebben.

Laatste vraag: jullie hebben al zoveel bereikt, maar wat is nou het plan op langere termijn?Wij streven ernaar om Atelier de l’Armée wereldwijd bekend te maken en een merk te creëren met een hoge wil-factor. Daarin blijft het verbeteren van onze kwaliteit een key-component. We hopen ook dat we over vijf jaar onze collecties uit kunnen breiden met schoenen en kledingstukken. Het concept van Atelier de l’Armée is wat ons betreft namelijk toepasbaar op alles.

Bezoek de website van Atelier de l’Armée.




Comments:



Yoeri Jonker

Senior editor, travel fotograaf en professioneel koffiezetter.


muun x Fyne: de badjas voor echte gents

muun x Fyne: de badjas voor echte gents

Vaderdag cadeau inspiratie

Vaderdag cadeau inspiratie

Volg ons op Facebook!