Auto’s, motoren en een eiland in de Middellandse zee

Auto’s, motoren en een eiland in de Middellandse zee

ENTERTAINMENT | door Redactie

Auto’s en motoren! Auto’s, motoren en een eiland in de Middellandse zee. Auto’s, motoren, een eiland en een paar waanzinnige stuurwegen. En prachtig zonnig weer. Wat wil je nou nog meer?

Het komt niet vaak voor dat de combinatie auto’s en motoren gemaakt wordt, autorijders en motorrijders zijn toch een ander type volk. Maar als je Yamaha en Abarth heet en sámen iets nieuws bouwt, dan kan het best. En dus hebben zowel Yamaha als Abarth (fiat dus eigenlijk) hun mooie spullen meegenomen naar Sardinië, waar we van allebei een beetje mogen proeven.

Komt goed uit, want speciaal hiervoor is een gave route uitgezet die we dus een paar keer, met auto en motor, kunnen uitproberen. Alsof je tijdens happy hour een snoepwinkel binnenloopt, zoiets. Waar moet je in hemelsnaam beginnen??

Schermafbeelding 2017-05-08 om 09.11.18

Abarth, dat zijn die tuners die overal veel pk’s extra uit halen en een hele auto zo omtoveren van een suf dameskarretje tot een kleine bom op wielen. Zoals bijvoorbeeld de Fiat500, waar ze dus een voorbeeld van hebben meegenomen. Of nee, een paar. En die werken al een aantal jaar samen met Yamaha, al sinds ze ineens de kuip van Rossi z’n MotoGP racer onder handen namen. Die samenwerking wordt nu dus gevierd met een nieuw model: de XSR900 Abarth. En dat is wel even wat anders. Die XSR kennen we natuurlijk al een beetje, dat is de coole broer van de MT09. En die is nu dus nog een beetje cooler.

Maar dan is er ook nog de SCR 950, ook weer een aangepast model. Op basis van de XV 950 is een soort scrambler gemaakt die je tegelijk helemaal niet snapt en helemaal te gek vindt. Als motorrijder vraag je je af ‘waarom een XV?’, als je er eenmaal op gereden hebt, ben je verkocht. Dit ding mag op sommige vlakken totaal niet kloppen, het is wat je er allemaal wél mee kunt wat telt. Want er is wel meer gedaan dan alleen een setje noppenbanden. En zelfs dat zou al voldoende moeten zijn. Maar goed, in plaats van het lage cruiserzadel is nu een plat, recht zadel gemonteerd waardoor je ineens een flink stuk hoger op de motor zit. het stuur is vervangen door een stuur met een stangetje, zoals de ouderwetse crossers. De voetsteunen staan pal onder je kont en dan maken de noppenbanden het gewoon net áf. Hier wil je echt wel mee gaan rossen over onverharde wegen en dat doen we dan dus ook. Omdat het kan. En omdat we dat met die racers niet hoeven te proberen.

Die racers, dat zijn de auto’s en XSR. En ik geef toe dat ik te weinig auto rijd, maar daardoor is het dus juist nog veel leuker als je een keer de kans krijgt. En dan heeft de auto die ik kies niet eens zo astronomisch veel vermogen als je het vergelijkt met de supercars van tegenwoordig met hun paar honderd pk, dit is toch echt wel effe wat anders dan m’n eigen saaie bak. Achterwielaandrijving ook en dan ook nog eens cabrio. Als je het er dan toch van neemt, doe het dan goed… uiteindelijk maak ik zo een paar rondjes in verschillende karretjes waarbij de Fiat500 echt wel onwijs gaaf is, maar ondanks alles eh.. toch een beetje een klein opdondertje met voorwielaandrijving blijft. Ik wil meer kick en pak daarvoor dus die kappersauto… een keer met handgeschakelde bak en een keer met flippers aan het stuur. Man dat is gaaf! Om een keertje mee te maken dan. Of nee, ik wil het wel vaker doen, want nu heb ik nog steeds de voorkeur voor de handgeschakelde bak.

Schermafbeelding 2017-05-08 om 09.18.02

En dan is er nog de XSR die bijna onherkenbaar verbouwd is. En eigenlijk is er niet eens zo veel aan veranderd, het effect is wel reusachtig. Je ziet een stuurkuipje, het zitje is verbouwd tot serieus gave unit, maar wat je zelf het meeste merkt: het stuur staat bijna een kilometer lager dan anders. daarmee zit je meteen in de goede ‘kijk eens hoe stoer’ houding die hoort bij de uitstraling van het ding. Leren jasje aan, open helm op en gaan. Het is net alsof je een oude caféracer rijdt: toen werden de motoren ook gewoon losjes omgebouwd om een beetje sneller te gaan en één van de dingen was minder weerstand. Makkelijk opgelost: een stuurkuipje erop, je kop omlaag en je gaat harder. Daarvoor werd vaak het stuur vervangen door een veel lagere en dus zien we dat op de XSR ook weer terug. Waanzinnig mooi natuurlijk, maar voor je polsen een aanslag. Je zit ineens zo op je stuur te leunen dat je binnen een paar kilometer overal last van hebt. Maar ja… vroeger was het ook ‘niet zeuren, gewoon harder rijden’ dus dat proberen we nu ook maar. En zo lang we aan het rijden blijven gaat dat ook wel, al is het meer afwisselend links en rechts door de bochten dan rechtuit snelheid maken, daarvoor zijn de rechte stukken gewoon te kort. Maar ook als je in een bocht zit is de kick wel compleet. JE zou er naast kunnen gaan hangen natuurlijk, maar dat is niet authentiek. Veel leuker is om gewoon volledig volgens de oude stijl strak op de motor te blijven. Beetje smokkelen door op je bierbuik te leunen, maakt niks uit, niemand die het ziet. En genieten maar….

Schermafbeelding 2017-05-08 om 09.15.40

Dan is het op de SCR wel even anders! Niet alleen zit je er totaal anders op, de V-Twin maakt ook totaal andere sensaties in je los. En na het stofhappen in het gravel en afspoelen in een beek heb je vanzelf een gevoel dat alles kan. Gewoon achteloos rondsmijten lijkt de SCR nog het leukst te vinden, dan weer vol die kraan open, op naar de volgende bocht. Dat de motor daar een heel ander idee over heeft als de XSR kun je ‘m bijna niet kwalijk nemen. Hij kan zóveel dat het logisch is dat er toch ergens een grens is. Die zit in de grondspeling. Nou is het vergeleken met de originele XV al een totaal ander ding, maar het houdt nog steeds een keer op. Dat duurt niet lang voordat hier en daar de eerste voetsteunen al over het asfalt schrapen, automatisch gevolgd door het geluid van steeds meer collega’s die het ook ontdekken. Want dat is dan wel weer waar: ook dit is weer honderd procent onder de noemer fun te plaatsen. ER gebeurt niks engs, behalve dat de voetsteunen strepen trekken over de weg. En het is ook niet nodig; met een beetje verzitten kun je het makkelijk voorkomen. Oftewel; je kunt ook nog wel harder voordat het weer zou gebeuren, maar je hebt dus de keus. En dat is altijd een garantie dat het nog veel meer, vaker en langer gebeurt. Een soort uitdaging voor jezelf hoeveel meter je het aaneengesloten voor elkaar krijgt is geen verrassing, maar normaal. Wat kan jou het schelen, je bent honderd procent voor de lol aan het rijden.

Het zijn drie totaal verschillende voertuigen, de XSR, auto en SCR en ze hebben alle drie een totaal ander idee van ‘leuk rijden’. Maar dat het dan alsnog lukt om op hetzelfde stuk weg drie keer compleet aan je trekken te komen.. zegt dat nou meer over de locatie of juist over de machines?

Geschreven door Vincent Burger




Comments:



Redactie

Volg The Urbanites ook op Instagram @theurbanites_nl


Disneyland organiseert een festival

Disneyland organiseert een festival

Droomtocht door het Afrikaanse landschap

Droomtocht door het Afrikaanse landschap

Volg ons op Facebook!