Het onverwachte verhaal achter drie Ray-Ban klassiekers

Het onverwachte verhaal achter drie Ray-Ban klassiekers

STYLE | door Redactie

Met de lente op komst begint het bij menig fashionista al te kriebelen: wanneer kunnen we weer onze voorjaarslooks combineren met de nieuwste zonnebrillentrends? Ging het vorig jaar nog om de zonnebril als sieraad, dit jaar zijn je sunnies meer een verlengde van je persoonlijkheid. Het is dit jaar bovendien kiezen tussen extremen: een ultramoderne look of juist vintage klassiek. In dat laatste geval: tijdlozer dan een Ray-Ban wordt het niet. Vandaar dat we hier de drie populairste modellen aller tijden voor je op een rijtje zetten, plus het verhaal dat ze zo bijzonder maakt. Raak je meteen geïnspireerd? In webshops zoals deze vind je verschillende zonnebrillen van Ray-Ban, eventueel ook op sterkte.

Aviator

De allereerste Ray-Ban zonnebril werd in opdracht van het Amerikaanse leger ontwikkeld in 1936, om de soldaten te beschermen tegen de schadelijke effecten van zonlicht op hun ogen. Vooral piloten hadden hier veel last van en daarom ontwierp het bedrijf Bausch & Lomb de allereerste Ray-Ban, wat een lichtgewicht metalen zonnebril was in aviator-style (‘aviator’ betekent ‘vliegenier’). De merknaam van deze sunglasses was gebaseerd op de expliciete functie van het ontwerp: ze moesten de zonnestralen (‘rays’) uit de ogen van de militairen weren, oftewel verbannen (‘ban’). Vandaar dus Ray-Ban. Dit eerste model is nog altijd bekend als de Aviator en wordt beschouwd als de eerste zonnebril, die ook onder de gewone consument populariteit genoot.

Wayfarer

Dit model werd in 1956 voor het eerst geproduceerd, waarbij gebruik werd gemaakt van een gloednieuwe manier om plastic monturen te spuitgieten. Al snel werd dit model met de iconische dikke brilveren erg populair. Onder andere gedragen door toenmalig V.S. President J. F. Kennedy, was deze niet-metalen zonnebril een echte hit in de jaren ’50 en ’60. Toen de populariteit daarna een dip doormaakte, deed de fabrikant een legendarisch slimme zet: ze betaalden 50.000 dollar aan het bedrijf Unique Product Placement om de bril in films en media te positioneren. Na befaamd optreden van o.a. The Blues Brothers, Tom Cruise in Risky Business en Judd Nelson in The Breakfast Club steeg de populariteit van de zonnebril weer gestaag. Ook wereldberoemde muzikanten zoals Madonna, Michael Jackson en leden van U2 droegen bij aan het positieve imago van deze retro zonnebril.

Clubmaster

Ongeacht wat vaak wordt verondersteld, is deze derde klassieker strikt genomen oorspronkelijk níet van Ray-Ban; de zogenaamde browline style is in eerste instantie ontworpen door het bedrijf American Optical Sirmonts. De stijl is vernoemd naar het ‘wenkbrauw-effect’ van de dikke bovenlijn van het montuur en werd in de jaren ’50 razend populair. Algauw kreeg het model echter het imago vooral te horen bij stoffige instanties en autoriteiten en verloor het zijn modestatus. Eind jaren ’80 kwam het model weer terug en ontwikkelde Ray-Ban zijn eigen versie: de Clubmaster. Gedragen in films en series door onder andere Denzel Washington en Bruce Willis, werd deze stijlvolle eyewear in de jaren ’90 weer een ware trend.

Mocht je dus voor klassiek vintage gaan deze lente, of juist helemaal back to the nineties, dan zijn deze modellen echte aanraders. De zonnebrillentrends van 2018 zijn weliswaar redelijk futuristisch, maar de vintage classics blijven het dit jaar ook erg goed doen.

Beeld: Ray-Ban Instagram



Comments:


Volg ons op Facebook!