Interview met Coen van COEF over de toekomst van mode

Interview met Coen van COEF over de toekomst van mode

STYLE | door Redactie

Met 28 jaar ervaring weet Coen Burgers, die in 2009 de winkeldeuren van COEF opende, als geen ander hoe de tijden zijn veranderd. Maar hoe ga je nou eigenlijk met die verandering mee? En zullen in de toekomst echte winkels nog wel bestaan? Wij stelden deze doorgewinterde ondernemer deze en andere moeilijke vragen in een inzichtelijk interview over de stand van het Nederlandse winkellandschap.

Wat is volgens jou de reden dat je steeds meer kledingwinkels ziet die naast kleding ook tijdschriften, interieur producten en andere non-fashion items verkopen?
Ik kan niet voor andere winkels spreken, maar bij de start van COEF in 2009 kozen we direct al om heel breed te gaan met betrekking tot accessoires als boeken, horloges, tassen, petten en cosmetica. Wij zien deze items niet als bijproducten, maar als een volwaardige artikelgroep. Eigenlijk net zoals het verkopen van schoenen: in sommige winkels worden schoenen ook als bijproduct gezien, maar een outfit is incompleet zonder de juiste schoenen. Daarom zijn schoenen net zo belangrijk voor ons als het perfecte jack of een coole denim. Bij COEF hebben we zelfs een gespecialiseerde inkoper voor ieder van deze artikelgroepen.

Denk je dat de tijd toen jeans- en sneakerwinkels enkel jeans of sneakers verkochten voorbij is? Is de tijd voor specialisatie voorbij?
Klanten zijn veel beter geïnformeerd dan voorheen. Dit komt door het internet, voornamelijk dankzij dingen als social media. Klanten weten nu wat dingen kosten, of ze ergens een betere prijs kunnen vinden en daarin is alles ook maakbaar en gemakkelijk te bereiken. Klanten verwachten daarom ook veel meer van een fysieke retailer en dus moeten we er veel meer voor doen om onze klanten te winnen. Veelzijdigheid zit dus veel meer in het bieden van alternatieven – denk aan de winkelbeleving, de mogelijkheid van zowel offline als online verkoop, een uitmuntende service en goed opgeleid personeel. De tijd voor specialisten is met dat laatste daarom ook zeker niet voorbij, maar specialisten kunnen alleen maar succesvol blijven door een combinatie van bovengenoemde punten.

Wat zijn nou de merken en hun specifieke items die altijd geweldig verkopen, en waarom denk je dat dat is?
Nou, dat zijn er nogal wat. Neem bijvoorbeeld de sneakers van Filling Pieces, een merk dat inmiddels wereldwijd in de beste winkels en warenhuizen ligt. In mijn optiek is dat overigens geen toevalstreffer. Ze weten iets onderscheidend op de markt te brengen; niet te sporty en niet te netjes, maar hierin precies de juiste verhouding. En misschien nog wel belangrijker: ze weten zich constant te vernieuwen. Echt heel knap!

Welke merken verwacht je ieder seizoen dan toch weer wat meer van dan andere, en welke weten altijd indruk op je te maken?

Van Samsøe & Samsøe verwacht ik eigenlijk ieder seizoen weer een upgrade, een verwachting die tot op heden ook altijd is waargemaakt. Dit zie je aan de uitstraling van de collecties, maar ook aan het aantal items dat ze uitbrengen; de collecties worden steeds groter. Desondanks blijft het merk gelukkig nog steeds betaalbaar en gaat enkel de kwaliteit omhoog. Niet voor niets dat ze zo succesvol zijn.

Ook Stone Island blijft een uitzonderlijk mooi en onderscheidend merk. Dat de derde generatie klant er net zo gek op is als de generatie van bijna 40 jaar geleden zegt al genoeg. Door de jaren heen is dit toch wel het merk geweest dat het meeste indruk op mij heeft gemaakt.

Zijn er radicale veranderingen gaande in de retail wereld, en waardoor denk je dat dat komt?

Verandering anno 2017 zit hem vooral in disciplines waar je vroeger als retailer niet of nauwelijks mee te maken had. Denk aan social media, automatiseren, regelgeving vanuit de overheid, training van je personeel, beleving in de winkel, evenementen organiseren etc. De komst van het internet in combinatie met de crisis heeft ertoe geleidt dat veel retailers alle zeilen bij moesten zetten om de toko draaiende te houden. Hierdoor werd alles weer eens onder de loep genomen, waardoor we ons weer beseffen dat voor niets de zon opkomt.

De tijd dat je de winkel volpakte met koopwaar en vervolgens op klanten ging wachten is duidelijk voorbij. Misschien ging het voor de crisis wel allemaal een beetje te gemakkelijk, but who knows. Bij COEF proberen we in ieder geval mee te gaan met de veranderingen in de retail wereld door klanten op allerlei manieren te bereiken, zowel online als offline.

Hoe denk je dat de retail wereld er in 2022 uit zal zien?

Brick and mortar zal in ieder geval overleven. Voor veel mensen is het een hobby om te winkelen, zeker als er in winkelgebieden een ruim aanbod is van horeca en onderscheidende winkels. Wel zal cross-channeling steeds belangrijker worden. Klanten willen zich online graag oriënteren, waardoor het naast een verkoopkanaal voor je winkel ook een soort etalage wordt.

Vroeger, toen je nog niet deze winkels had, welke winkels bezocht je toen en wat maakte deze winkels zo speciaal?

Ik ben al bijna 28 jaar werkzaam in de retail en heb voorheen veel door Nederland en Duitsland gereisd. Helaas zijn er de laatste jaren veel mooie winkels verdwenen. Ik kwam altijd graag bij Maison de Bonnetterie vanwege het ruime aanbod en bij The Globe in Arnhem vanwege de speciale items. Dan liep ik ook nog altijd even binnen bij Spoiled en Bendorff in Amsterdam, omdat ze zo toonaangevend waren voor die tijd. Maar helaas: allemaal verdwenen. En dat is heel jammer.




Comments:



Redactie

Volg The Urbanites ook op Instagram @theurbanites_nl


COEF opent derde winkel in Arnhem

COEF opent derde winkel in Arnhem

Volg ons op Facebook!