WEARECPH een aanwinst voor de Nederlandse markt

WEARECPH een aanwinst voor de Nederlandse markt

STYLE | door Yoeri Jonker

In vier jaar zijn veel Scandinavische merken de revue gepasseerd, maar weinigen hiervan zijn op de dag van vandaag nog steeds zo relevant als WEARECPH. Het merk, dat een ode is aan Kopenhagen (CPH is de officiële afkorting van de stad) voelt echter nog net zo jong, verfrissend en vernieuwend als zijn inspiratie. Maar wat is het nu precies dat ervoor gezorgd heeft dat het merk nog steeds groeit en bloeit? René Mortensen, brand manager van WEARECPH, was zo vriendelijk om hier wat vragen over te beantwoorden.

Schermafbeelding 2017-04-12 om 21.19.17

Het merk is opgericht in 2013, in een tijd dat Scandinavisch design en mode de nieuwe, grote trend werd om naar uit te kijken. Maar als je in die tijd een merk start, zeker als de markt al redelijk verzadigd is, hoe vind je dan een manier om toch iets nieuws toe te voegen?
Ik denk dat het heel erg ligt aan welke markt je hierbij op focust. Inderdaad, als we alleen kijken naar de Deense markt, dan zou je kunnen zeggen dat deze markt wel enorm verzadigd was met Scandinavische merken tegenover andere Europese markten. Dus dit was iets waar we rekening mee moesten houden; we moesten daadwerkelijk iets toevoegen aan wat er al bestond.

Het voelde alsof de modewereld een merk miste met toegankelijke high fashion, dat geweldige kledingstukken aanbood tegen een eerlijke prijs/kwaliteit verhouding. Wij wilde dus een lastige sweet spot vullen: waarbij je op commercieel niveau high fashion kan bieden voor een lagere prijs.

Wat was het eerste moment dat je echt merkte dat er een enorme fan base was. Was het toevallig iemand die jullie kleding droeg, of misschien een reactie op het internet?
Ik kan me niet echt een specifiek moment herinneren, maar wanneer je opeens mensen ontmoet op de straat die jouw kleding dragen, of dit nu van een huidige of vorige collectie is, dan geeft dat je wel een enorme boost! Wanneer we in onze kleine, creatieve bubbel zitten proberen we natuurlijk zoveel mogelijk mensen te bereiken. Maar als dat dan ook echt lukt, is dat een geschenk uit de hemel.

Daarentegen is het heel belangrijk om te vermelden dat het een proces is zonder einde. Je kan niet rustig achterover leunen; we moeten ervoor zorgen dat het ieder moment interessant blijft. We worden allemaal doodgegooid met advertenties en campagnes, wat het een moeilijk proces maakt om je ultieme fan base te bereiken. Je moet ervoor waken dat je niet te ver van je eigen waarden afwijkt.

Een belangrijk deel van wat WEARECPH zo’n intiem en verfrissend merk maakt is waarschijnlijk jullie IG-feed. Er is een mooie combinatie van street shots met grafische invloeden, patronen en een goede curatie van modellen die jullie kleding dragen. Hoeveel werk steken jullie daarin, en als een merk, hoe denk je dat dit social media deeltje de verkoop en merkbekendheid beïnvloed?
Ten eerste: heel erg bedankt voor de warme woorden. We denken dat het heel belangrijk is dat we zoveel mogelijk energie en tijd stoppen in onze social media kanalen als mogelijk is. We weten dat dit een belangrijke manier is om nieuwe mensen te bereiken, en daarom is een eerste indruk heel belangrijk. Vandaag de dag zijn mensen altijd en overal online. Als je de statistieken kijkt, dat kijken mensen 100 keer per dag op hun telefoon!

Vijf weken geleden opende WEARECPH een tijdelijke showroom in Studio Sarphaat te Amsterdam, waar jullie de nieuwe herfst/wintercollectie presenteerden. Wat was het idee achter het concept, en wat maakt Amsterdam zo’n geweldige match?
I LOVE Amsterdam! Maar daarnaast zien we dat we continue blijven groeien in Nederland – en vooral in Amsterdam – waardoor we met een showroom in Studio Sarphaat willen laten zien dat Nederland een belangrijke plek voor ons is. We’re here to stay. We vinden het belangrijk om lokaal aanwezig te zijn, en Studio Sarphaat is daarin een geweldige centrale locatie in de Pijp, dus vandaar dat het eigenlijk een logische match was.

Over jullie nieuwe herst/wintercollectie: wat was het idee daarachter, en wat zijn details achter sommige kledingstukken die dat verhaal het sterkst vertellen?
Belangrijke kernwoorden voor deze collectie waren formeel, uniform, sportief en tweedehands, dit alles natuurlijk binnen de begrippen / context van onze eigen waardes. Daarnaast wilden we meer kleur toevoegen. Het vorige seizoen was er teveel zwart, donkerblauw en grijs, dus we hebben hier kleuren als khaki, creme, rood en groen aan toegevoegd.

Voor iedere collectie proberen we ons uit te dagen om dat beetje extra te geven. We bouwen altijd verder op onze eigen geschiedenis – onze vorige collecties – maar kijken ook naar trends. Een goed voorbeeld hiervan is het klassieke denim jacket, waar we geëxperimenteerd hebben met gebonden wol, suède en verschillende kleuren.

Waarom denk je dat het aanbod aan Scandinavische merken nog steeds groeit, en hoe zullen jullie jezelf ontwikkelen binnen deze stroming van merken?
Scandinavisch design heeft een tijdloze en minimalistische vibe, waardoor het makkelijk te begrijpen is. Het is grijpbaar, en daardoor krijg je uiteindelijk een grotere fan base, omdat dit het toegankelijker maakt. Als je deze waardes als anker ziet, dan kan je in verschillende richtingen groeien zonder dat je te ver van je identiteit stapt.

Ik heb het idee dat we onszelf bewezen hebben. Maar dat betekent niet dat we niet voorzichtig zijn bij het designen van onze collecties. We volgen de snelgroeiende markt nauwkeurig, zodat we voorbereid kunnen zijn op de toekomst.

 



Tags:


Comments:



Yoeri Jonker

Senior editor, travel fotograaf en professioneel koffiezetter.


Cali Thornhill Dewitt zorgt voor artistiek statement bij de samenwerking tussen Converse en Slam Jam

Cali Thornhill Dewitt zorgt voor artistiek statement bij de samenwerking tussen Converse en Slam Jam

A love story in the making: Atelier de l’Armée

A love story in the making: Atelier de l’Armée

Volg ons op Facebook!